
No. 11-481

IN THE

Supreme Court of the United States
________________

DISH NETWORK CORPORATION and

DISH NETWORK L.L.C.,
Petitioners,

v.

FEDERAL COMMUNICATIONS COMMISSION, et al.,

Respondents.
________________

ON PETITION FOR A WRIT OF CERTIORARI TO

THE UNITED STATES COURT OF APPEALS 

FOR THE NINTH CIRCUIT

_________________________________________________

REPLY BRIEF FOR PETITIONERS
________________________________________________

E. JOSHUA ROSENKRANZ

Counsel of Record
ORRICK, HERRINGTON &
    SUTCLIFFE LLP
51 West 52nd Street
New York, New York 10019
(212) 506-5000
jrosenkranz@orrick.com

Counsel for Petitioners



i

TABLE OF CONTENTS

Page(s)

TABLE OF AUTHORITIES ..................................... ii

INTRODUCTION...................................................... 1

ARGUMENT ............................................................. 3

I. THIS CASE PRESENTS TWO ISSUES 
THAT HAVE SPLIT THE LOWER 
COURTS ............................................................. 3

A. The Circuits Are Split Over How to 
Treat Carriage Obligations Imposed 
on Satellite TV ............................................. 3

B. The Lower Courts Are Split on How to 
Treat Educational and Public Affairs 
Programming—a Subject This Court 
Has Never Resolved..................................... 4

II. THE QUESTIONS PRESENTED ARE 
IMPORTANT AND THIS CASE 
PRESENTS A SUITABLE AND RARE 
VEHICLE FOR ADDRESSING THEM............. 6

III. THE COURT OF APPEALS’ 
CONCLUSION IS WRONG............................... 8

IV. AT A MINIMUM, THIS COURT 
SHOULD HOLD THIS PETITION 
PENDING THE OUTCOME OF FOX 
TELEVISION ................................................... 13

CONCLUSION........................................................ 13



ii

TABLE OF AUTHORITIES

Page(s)

FEDERAL CASES

Comcast Corp. v. FCC,
579 F.3d 1 (D.C. Cir. 2009)...................................9

Elrod v. Burns,
427 U.S. 347 (1976)...............................................6

FCC v. Fox Television Stations, Inc., 613 F.3d 
317 (2d Cir. 2010), cert. granted, 131 S. Ct. 
3065, 79 U.S.L.W. 3629 (U.S. June 27, 
2011) (No. 10-1293).........................................4, 13

Pac. Gas & Elec. Co. v. Pub. Utils. Comm’n,
475 U.S. 1 (1986).................................................11

Turner Broad. Sys., Inc. v. FCC,
512 U.S. 622 (1994).........................................9, 10

FEDERAL STATUTES

Satellite Television Extension and Localism 
Act of 2010, Pub. L. No. 111-175, § 207, 124 
Stat. 1218, 1253 (2010), reprinted in 47 
U.S.C. § 338 note ...........................................passim



1

INTRODUCTION1

The Government does not dispute any of the 
following propositions as to what § 207 does:

1. Section 207 grants a specific category of 
broadcast stations a preference that no other 
station enjoys.

2. The preference requires DISH to add an extra
HD channel for those preferred stations—a 
channel that consumes the bandwidth of three 
to four SD channels.

3. The only way a station will enjoy § 207’s 
preference is if it satisfies strict criteria, 
including:  being a current recipient of federal 
funds and carrying a specified proportion of 
educational programming and not too much 
religious, political, or pedagogical 
programming.

4. The law targets the preference with almost 
laser precision to a group of speakers who 
carry content from PBS, the Government-
funded production company.

The Government minimizes all this as 
“concern[ing] only the timing of a change in the 
technical manner of signal transmission.”  Opp. 6.  
But it is far more:  It is a Government command that 
a private party grant a highly valuable preference to 

                                           
1 The Brief in Opposition is cited as “Opp.”  All other 

abbreviations are the same as in the Petition.  



2

one set of speakers over all others based on the 
subject matter of their programming and their 
Government endorsement.

Regardless of the characterization, the 
Government does not deny that this would be a 
classic content-based preference if it applied in any 
other medium.  Nor does it deny that this Court has 
expressly left open the question whether this very 
sort of preference in the broadcasting context is 
constitutional.  The answer to that question is 
important and worthy of this Court’s attention.

So, too, is the baseline level of scrutiny for 
satellite TV.  The Government does not even argue 
otherwise.  It completely ignores the question 
whether burdens on satellite TV should be subject to 
strict scrutiny, resting on the incorrect proposition 
that there is no circuit split on the level of scrutiny.

Finally, the Government incorrectly asserts that 
this petition has been overtaken by events.  At this 
point—and for the next 14 months—DISH is being 
forced to reserve channels for PBS stations, and it 
will drop those channels the moment the obligation 
is found unconstitutional.



3

ARGUMENT

I. THIS CASE PRESENTS TWO ISSUES THAT 
HAVE SPLIT THE LOWER COURTS.

A. The Circuits Are Split Over How to 
Treat Carriage Obligations Imposed on 
Satellite TV.

The Government does not dispute that the D.C. 
Circuit and the Ninth Circuit have applied two 
different levels of scrutiny to satellite TV.  It 
nevertheless contends that there is no circuit conflict 
because the court below “had no occasion to 
determine whether a lesser standard of scrutiny was 
appropriate” and “did not reject, or even discuss, the 
D.C. Circuit’s reasoning in Time Warner” adopting 
rational-basis scrutiny.  Opp. 13.  

The Government is mistaken.  The court of 
appeals explicitly held that intermediate scrutiny 
applies to burdens imposed on satellite TV.  It 
observed that in “Turner [I] … the Supreme Court 
applied intermediate scrutiny to a content-neutral 
regulation that required carriage of local broadcast 
stations on cable systems.”  App. 11a.  It held that 
“Turner I instructs that any law that singles out an 
element of the press is subject to some form of 
heightened First Amendment scrutiny” and it 
“appl[ied] that logic to the case at hand.”  App. 12a 
(emphasis added).  That holding is flatly inconsistent 
with the D.C. Circuit’s holding—which the 
Government strenuously pressed the Ninth Circuit 
to follow, see Brief for Appellees at 25-27—even



4

though the Ninth Circuit declined to mention the 
D.C. Circuit’s holding.

In any event, although the Government 
studiously ignores acknowledging it, this case also 
presents this Court with the option of applying strict 
scrutiny—whether because the time has come to 
abandon the Turner rubric for cable and satellite, 
alike, or because satellite TV is different from cable.  
The Government does not deny that DISH preserved 
this argument both before the district court, see ER 
69, and before the court of appeals, see Brief for 
Appellant at 33 n.4.  Just as this Court is willing to 
entertain the argument that conventional over-the-
air broadcast should enjoy strict scrutiny, see Brief of 
Respondents Fox Television Stations, Inc., et al. at 
15, FCC v. Fox Television Stations, Inc., No. 10-1293 
(Nov. 3, 2011) (“Fox Brief”)—even though no circuit 
has adopted that view—it is free to consider the 
same argument as applied to satellite TV.

B. The Lower Courts Are Split on How to 
Treat Educational and Public Affairs 
Programming—a Subject This Court 
Has Never Resolved.

Only by ignoring several pages of the petition can 
the Government claim that “Petitioners identify no 
authority that conflicts with [the court of appeals’] 
conclusion” that § 207 is content-neutral.  Opp. 14.  
As the petition explains at length, if Congress had 
required a preference for “qualified educational” 
content in any other medium, it would be subject to 
strict scrutiny.  See Pet. 17-20 (discussing Arkansas 
Writers’, Discovery Network, Mosely, and Playboy 



5

Entertainment Group).  Unless there is an exception 
to that rule in the context of television broadcasts, 
these cases “conflict with that conclusion.”  

The Government does not deny that this Court 
twice explicitly left open the question whether to 
treat television programming differently from all 
other media with respect to educational 
programming requirements.  See Pet. 19.  Nor does it 
deny that the majority opinion in Turner I gave 
mixed signals on the question or that the four-
Justice dissent in that case would have found a 
preference like the one in § 207 content-based.  See 
Pet. 19.  Yet, the Government does not explain why 
that question is not worthy of resolution now.

All the Government says is that the Ninth Circuit 
and the D.C. Circuit do not acknowledge that they 
are in conflict.  See Opp. 12-13.  But their 
approaches are different, for the reasons explained 
in the petition.  And that the D.C. Circuit split so 
sharply even on the fundamental issue of standard 
of review only underscores the need for this Court’s 
intervention.  See Pet. 14.

The difference in approach is not mitigated by the 
court of appeals’ qualification that § 207 is “likely a 
content-neutral restriction on speech.”  App. 18a.  
That hedge is an artifact of the preliminary 
injunction posture of the case.  There was nothing in 
the court’s analysis, however, that would permit a 
different result upon review of a final judgment.



6

II. THE QUESTIONS PRESENTED ARE 
IMPORTANT AND THIS CASE PRESENTS 
A SUITABLE AND RARE VEHICLE FOR 
ADDRESSING THEM.

As is so often true in First Amendment cases, the 
questions presented here—regarding the baseline 
level of scrutiny for satellite TV and the treatment of 
educational requirements for satellite TV and 
cable—transcend the particular facts of this case.  
While insisting that this particular statute is 
unimportant, the Government does not deny that 
these larger questions are important, completely 
apart from the context in which they arise.  See Pet. 
22.  

The importance of the transcendent issues is not 
diminished by the 2013 expiration date of this 
particular preference.  Obviously, a First 
Amendment violation is unconstitutional even if it 
has an expiration date.  See Elrod v. Burns, 427 U.S. 
347, 373 (1976) (“The loss of First Amendment 
freedoms, for even minimal periods of time, 
unquestionably constitutes irreparable injury.”).  
When this Court addresses the merits, it will 
decide—as it does in any First Amendment case—
whether Congress is permitted to impose such a 
requirement at all.  The answer to that question will 
not depend on whether the incursion on editorial 
discretion will end up lasting ten more months or ten 
more years.  

The Government is also incorrect in asserting 
that § 207 does not affect DISH because DISH opted 
to take the statute’s less onerous burden—to enter 



7

into a contract to carry 30 PBS stations in HD rather 
than having to carry 78 stations within six months 
and over 200 within 18 months of STELA’s passage.  
See Pet. 7.  It is undisputed that DISH would never 
have entered into that contract with the 30 PBS 
stations but for § 207, and that the contract is 
voidable if § 207 is invalidated.  See Opp. 4.  

Nor is the case mooted just because DISH 
currently has to carry 46 PBS stations in HD as part 
of its obligation to carry all local stations in HD in 
that many markets and will have to carry 93 
stations in HD by February 2012.  See Opp. 15.  
There are 210 media markets in the U.S.  ER 198.  
While § 207 did not specify which 30 stations DISH 
would have to carry, DISH had to recruit 30 specific 
stations to sign the contract.  Those specific stations 
are not all in markets that DISH is currently 
covering in HD.  Nor are they all in the markets to 
which DISH will expand its HD service in February 
2012.  In other words, DISH is currently carrying 
PBS stations it would not currently be obligated to 
carry but for § 207, and the same will be true after 
February 2012.  DISH would be able to—and 
would—immediately drop the stations it is carrying 
against its will if this Court were to reverse the court 
of appeals.

Contrary to the Government’s assertion, see Opp. 
14, there is no inconsistency between DISH’s 
position that these issues are important and the 
observation that the opportunities to address these 
issues are rare.  An issue does not have to present 
itself in numerous cases to be important.  One of the 
reasons the questions presented are important is 



8

that the Government has already imposed onerous 
carriage obligations on satellite TV, including 
considerable educational requirements.  For the 
most part, they have all been challenged—by DISH 
and DIRECTV, Inc., the only two national satellite 
TV providers in the country—and upheld.  The only 
way these issues will ever arise again is if Congress 
or the FCC decides to impose further obligations.  

As the state of play in the D.C. Circuit 
demonstrates, this may not occur for years to come.  
Nearly 20 years ago, Congress co-opted 4-7% of the 
bandwidth of satellite TV providers for educational 
and public affairs programming.  A 3-judge panel, 
applying rational-basis scrutiny, upheld the 
infringement on editorial discretion, with 5 judges 
urging en banc consideration of the panel’s answer to 
both of the questions presented in this case.  That 
was 14 years ago.  That court has never revisited the 
issue because it has never been presented with 
another opportunity to do so.  Satellite TV providers, 
and broadcasters generally, should not have to wait 
another 14 years for the answer to such fundamental 
questions.

III. THE COURT OF APPEALS’ CONCLUSION 
IS WRONG.

The Government’s arguments in support of the 
judgment below are unpersuasive—so unpersuasive, 
in fact, as to warrant summary reversal.

Baseline scrutiny for satellite TV.  The 
Government does not try to defend the level of 
scrutiny that the court of appeals applied.  It merely 



9

mentions that satellite broadcasting is constrained 
by the number of satellite orbital locations and the 
degree to which signals from any one orbital can 
interfere with one another, and that a satellite TV 
provider’s license is subject to certain public interest 
conditions.  See Opp. 2.  But the Government does 
not grapple with any of the arguments in the 
petition as to why these factors do not justify 
diminished scrutiny.

Nor does the Government even acknowledge the 
arguments for why satellite TV is entitled to greater 
First Amendment protection than either 
conventional broadcast or cable.  See Pet. 27-29.  For 
example, the Government does not deny that 
satellite TV has never had “bottleneck monopoly 
power” of the sort that cable exercised back in the 
days of Turner.  Turner Broad. Sys., Inc. v. FCC, 512 
U.S. 622, 661 (1994) (“Turner I”).  Nor does the 
Government dispute that that was the dominant 
theme in Turner I and this Court left little doubt 
that the outcome of the case would have been 
different if cable did not have such power, which it 
no longer does, see Comcast Corp. v. FCC, 579 F.3d 
1, 8 (D.C. Cir. 2009); Pet. 28.

Content-based.  The Government’s argument 
that § 207 is content-neutral is as follows:  Step One:  
The definition of a “qualified noncommercial 
educational television station” in § 207 is “for all 
relevant purposes identical” to the one in the cable 
must-carry rules.  Opp. 10.  Step Two:  Turner I held 
that the cable must-carry rules were content-
neutral.  Step Three:  Therefore, § 207 must be 



10

content-neutral.  See Opp. 11.  But the Government 
loses its footing with its very first step.  

Unlike § 207, the statute challenged in Turner I 
benefited all full-power local television stations, 
both commercial and noncommercial.  The must-
carry rules applied to stations covered by both § 4 
(“local commercial television” stations) and § 5 
(“noncommercial educational” stations).  “Taken 
together, therefore, [these provisions] … confer 
must-carry privileges on all full power broadcasters 
operating within the same television market as a 
qualified cable system.” Turner I, 512 U.S. at 633.  
This observation was critical to this Court’s decision 
to uphold the cable must-carry rules, for that was 
the only reason the Court was able to say that “[t]he 
rules benefit all full power broadcasters who request 
carriage—be they commercial or noncommercial, 
independent or network-affiliated, English or 
Spanish language, religious or secular.”  Id. at 645.  

The same cannot be said of § 207.  Section 207’s 
benefits flow only to qualified noncommercial 
educational stations.  See Pet. 5.  It excludes all 
others: commercial stations and noncommercial 
stations that are too religious, political, or 
pedagogical.  Extending a coveted benefit to only 1 of 
13 local stations in a particular market, see Pet. 6, is 
a far cry from the regime benefitting “all full power 
broadcasters” that this Court found content-neutral 
in Turner I.  512 U.S. at 645.

The Government ignores that passage in Turner I
in favor of a minor passage—also invoked by the 
court of appeals—to argue that a statute cannot be 



11

content-based unless a governmental entity 
somehow “control[s]” the content (as opposed to 
favoring the speaker or favoring the subject matter).  
Opp. 11.  But Turner said no such thing.  Numerous 
cases, both before and after Turner, struck laws as 
content-based where the state did not control the 
speaker:  The state utility commission in Pacific Gas 
& Electric Co. v. Public Utilities Commission, 475 
U.S. 1 (1986) (plurality opinion), for example, did not 
dictate what the advocacy group put in its leaflets.  
Similarly, no governmental entity dictated what 
content went into the magazines that enjoyed the 
benefit in Arkansas Writers’.  The rule has always 
been that the First Amendment is necessarily 
implicated whenever the Government seeks to 
privilege one subject matter over any other no 
matter the distance it pretends to keep.  See Pet. 29-
31.

The Government is equally off base in asserting 
that § 207 is content-neutral on the ground that 
§ 207 was passed “not because [public television 
stations] broadcast any particular content but 
because their unique structure insulates them from 
pressures that motivate the programming choices of 
commercial broadcast stations.”  Opp. 11.  If that 
had been Congress’s goal, it would have granted a 
preference to all noncommercial stations, not just to 
“qualified” ones.  The difference between the two is 
all about content.  

Congress is free to support public television 
stations with its own money—even on the ground 
that it prefers the content of public television.  What 
Congress has never done—and what it may not do 



12

consistent with First Amendment principles—is 
force a private carrier to agree with and adopt the 
Government’s content preferences.

Applying scrutiny.  Whatever the level of 
scrutiny, the Government does not demonstrate that 
§ 207 is justified by either the legislative record or 
the litigation record.  In the legislative record, the 
Government points to nothing but a public television 
advocate’s testimony that it is important “to ensure 
that Dish’s 14 million customers have access to the 
full benefits of their local public television stations’ 
digital offerings” and the Orwellian assertion in a 
House Report that DISH’s refusal to put PBS at the 
front of the HD line “constitutes discriminatory 
treatment.”  Opp. 9 (citations omitted).  By way of 
support in the litigation record, the Government 
cites nothing but a public television advocate’s 
declaration that confirms that PBS relies on 
“donations from local viewers.”  Opp. 9 (quoting ER 
178).  The Government does not point to a single 
piece of evidence—nor any reason to believe—that 
PBS stations faced any jeopardy just because a 
single TV carrier denied them an extra HD channel.  
There is none, and what evidence was in the record 
proved exactly the opposite.  See Pet. 35.

Equally fatal to its defense is the Government’s 
failure to offer so much as a suggestion as to how 
Congress could have saved the entire group of 356 
PBS stations from jeopardy simply by forcing DISH 
to sign a contract to carry 30 of them.  See Pet. 36.  



13

IV. AT A MINIMUM, THIS COURT SHOULD 
HOLD THIS PETITION PENDING THE 
OUTCOME OF FOX TELEVISION.

Even if this Court is not prepared to grant 
certiorari outright, it should hold this petition 
pending the outcome of Fox Television.  The 
Government fails to see “how the cases relate to one 
another.”  Opp. 16 n.5.  That is only because the 
Government completely ignores the petition’s 
argument that carriage obligations on satellite TV 
are subject to strict scrutiny, like all other media.

The broadcasters in Fox Television, like 
Petitioners here, argue that “the Court should 
announce firmly and finally that the time for 
treating broadcast speech differently than all other 
communications is over.”  Fox Brief at 1.  They also 
argue, as Petitioners here do, that “the media 
marketplace has changed radically in ways that” 
undermine the current doctrine.  Id. at 17.  If this 
Court accepts these arguments for over-the-air 
broadcast, then they will apply with even greater 
force to cable TV and satellite TV.  

CONCLUSION

For these reasons, the Court should grant the 
petition for a writ of certiorari or hold this petition 
pending the outcome of Fox Television.



14

Respectfully submitted, 

E. JOSHUA ROSENKRANZ

Counsel of Record
ORRICK, HERRINGTON &
    SUTCLIFFE LLP
51 West 52nd Street
New York, NY  10019
(212) 506-5000
jrosenkranz@orrick.com

Counsel for Petitioners

January 3, 2012




